PEUTERSPEELZAAL EN VVE-ZAAL HET UILENBOSJE IN NIJMEGEN

peuteropvang nijmegen
peuters met knuffels

Peuterspeelzaal Het Uilenbosje is begin 2014 van start gegaan in de Nutsschool in Nijmegen. Dit is een peutergroep waarbij de kwaliteit altijd voorop staat. Doordat Het Uilenbosje gevestigd is in de Nutsschool wordt de doorstroom van de peuterspeelzaal naar de Nutsschool of een andere basisschool in Nijmegen vergemakkelijkt. De groep sluit zo goed mogelijk aan op de kleutergroepen en is voor peuters een voorschools alternatief op een kinderdagverblijf. Kinderen krijgen de mogelijkheid om te wennen aan het activiteitenaanbod. Dit maakt de overstap naar een basisschool een stuk kleiner.

Peuterspeelzaal Het Uilenbosje in Nijmegen geeft aandacht aan muziek, dans en gezond eten

In onze peuteropvang in Nijmegen krijgen kinderen een uitgebreid educatief aanbod. Er wordt hierbij extra aandacht besteed aan dans, muziek, gezond eten en bewegen. In Het Uilenbosje worden deze onderdelen gestimuleerd gedurende de dag. Zo laten we kinderen bijvoorbeeld onbewust kennismaken met klassieke muziek. Dit is tevens bevorderlijk voor een rustgevende sfeer in de groep. 

Ook taalontwikkeling vinden we belangrijk in onze peuteropvang in Nijmegen

In onze peuteropvang in Nijmegen wordt veel aandacht besteed aan taal. Met behulp van een logopedist wordt de taalontwikkeling goed in de gaten gehouden. Er wordt gebruik gemaakt van het VVE-programma Uk&Puk. De kinderen krijgen dagelijks leuke activiteiten aangeboden in herkenbare thema’s waardoor ze de ruimte krijgen zich op meerdere gebieden optimaal te ontwikkelen.

Kom langs bij Kinderopvang Abeltje!

Interesse? Kom gezellig langs in onze peuteropvang in Nijmegen! U bent van harte welkom om een kijkje komen nemen in onze opvang. Zo kunt u zelf de unieke sfeer van peuterspeelzaal het Uilenbosje ervaren. Ons deskundige personeel vertelt u graag meer over Het Uilenbosje en hoe wij werken. Neem vandaag nog contact op met onze peuteropvang door te bellen naar 06-24793899.

Documenten

Het inschrijfformulier kunt u mailen of opsturen naar:

KDV Abeltje t.a.v. Denise Drijvers (Assistent-leidinggevende Uilenbosje)
Meijhorst 60-02
6537 KT Nijmegen
denise.uilenbosje@gmail.com

Dank u wel!

Protocollen

voorbereidend schrijven

We besteden van tijd tot tijd ook aandacht aan voorbereidend schrijven oefeningen als onderdeel van de fijne motoriek. Deze zullen de kinderen in de kleuterklassen vooral krijgen, maar het is leuk om al een keer geoefend en gezien te hebben.
Voor het voelen en maken van verschillende vormen maken we gebruik van kleurpotloden, stiften, verf, zand, scheerschuim en een groot schrijfbord, zie foto.

Hieronder hebben we in drie stappen geoefend. Eerst op het bord, daarna in scheerschuim en daarna met onze vinger (eerst zonder, daarna met) met vingerverf.

Gymzaal

De kinderen kunnen op alle ochtenden gebruik maken van de gymzaal. We hebben een vast half uur waarop wij zijn ingeroosterd en kunnen gymen in de school.
De grove motoriek van de kinderen wordt gestimuleerd door beweging op muziek, het leren van klimmen, rollen, gooien, koprol, etc.
Ook leren kinderen veel sociale vaardigheden bij in de gymzaal. Ze doen spelletjes in een groep of in tweetallen, leren op elkaar te wachten en moedigen elkaar aan.

Hieronder zijn we bezig met het leren rollen van een bal met twee handen.

Thema: 'Dit ben ik!' april

De kinderen werken de komende vier werken met het thema 'Dit ben ik!' van Uk & Puk. Ze leren over zichzelf, onderdelen van het gezicht en het lichaam.
Naast de activiteiten uit Uk & Puk krijgen zij ook andere activiteiten aangeboden.

Gezichtjes in scheerschuim

Hiernaast zijn we aan het tekenen in scheerschuim. Na het liedje over ons gezicht oefenen ze nu een gezicht te maken met ogen, oren, neus, mond en haren.

Een 'blote-voeten-activiteit' uit Uk&Puk: 'Wat voelt mijn voetje?'
Op de blote voeten gevoeld in het harde stro en zachte zand. Daarna zomaar met de blote voeten in de verf en op het papier verfvoetjes maken.
Het was erg spannend!

Hoe ziet je lichaam er eigenlijk uit? En wat zit waar?
We hebben Puk en de kinderen omgetrokken en gekeken hoe lang we waren.

Thema: 'Ik en mijn familie' mei

De komende weken werken we in het thema 'Ik en mijn familie'. Dit is een uitbreiding op 'Dit ben ik'. De kinderen worden zich bewust van welke familieleden bij hen horen.
Ze hebben foto's meegebracht van thuis voor de familiemuur die we hebben gemaakt op de groep.

Wie gaat er mee in de trein naar oma?
De kinderen leren dat ze met de trein ergens naartoe gaan. Je koopt dan een kaartje en de conducteur komt dan jouw kaartje controleren.
Om de beurt mocht iedereen conducteur zijn.

En hoe ziet jouw familie eruit?
We hebben eerst geoefend met tekenen in scheerschuim en daarna fotolijsten gemaakt met een getekende familie erin.

'In Holland staat een huis'
En wie wonen er in dat huis? En in wat voor huis woont iedereen?
Heb je een tuin? Woon je op een flat? Deel je de slaapkamer met een broertje of zusje?
We hebben liedjes gezongen en huizen gebouwd.

Thema: 'Oef wat warm!' juni en juli

Na het lezen van 'Nijntje aan zee' en het bekijken van boekjes over de zee en dieren die erin leven hebben we eerst een zee geschilderd. Met klassieke (golven)muziek hebben we met onze handen golven geschilderd in de kleuren van de zee en als laatste glitters erop, want wanneer de zon in het water schijnt, lijkt het net alsof er glittertjes op liggen.
Met zand en schelpen hebben we een strand gemaakt en tot slot de zee gevuld met allerlei zeedieren.
Een zonnig knutselwerkje is het geworden waarvan de kinderen flink hebben genoten!

Met Puk hebben we een proefje gedaan met verschillend water. In de groene beker zat koud water en in de roze warm water. De kinderen mochten bij hun eigen bekers voelen welke koud wat en welke warm. In twee grote kannen had ik ook warm en koud water.
Met Puk hebben we toen kunnen toveren: 'Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat dit water warmer was!' Met de warmwaterkan hebben we toen warm water bij het koude water gegoten en we merken dat het water warmer werd. Zo konden wij ook warm water kouder toveren.
Nadat Puk dit had gedaan mochten de kinderen dit ook doen.
Een leuk experimentje!

Thema 'Regen' januari

De kinderen zijn in de maand januari aan de slag gegaan met het thema 'Regen'.
We hebben de regen buiten gevoeld, geknutseld, liedjes gezongen over regen en verhalen gelezen.
Ze hebben het liedje geleerd:
'Het regent, het regent, iedereen wordt nat,
het regent op mijn buikje (ruggetje, wangetjes, neusje, haren, etc), spat spat spat!'

Thema: Dit ben ik! mei